Heftrucks worden gebruikt voor de meest uiteenlopende transporttaken, zoals het verplaatsen van pallets, het verzamelen van goederen of het in- en uitslaan van vrachtauto’s. Voor heel specifieke transportopdrachten zijn er op maat gemaakte trucks. Maar waar gebruik je welke soort heftruck voor? Een uitleg over de belangrijkste en veelgebruikte soorten heftrucks.
Er zijn twee soorten palletwagens: handpalletwagens en elektrische palletwagens. Handpalletwagens gebruik je om pallets over een korte afstand te verplaatsen, bijvoorbeeld in het magazijn maar ook daarbuiten. Vooral in de laadbak van een vrachtwagen biedt de handpalletwagen voordelen. Dankzij zijn lichte gewicht en compacte bouw heeft de handpalletwagen weinig ruimte nodig om zijn draai te maken.
Bij een zware inzet is een elektrische palletwagen een betere oplossing. Deze palletwagens hebben een elektromotor die het rijden en heffen van de last regelt. Dankzij de elektromotor hebben elektrische palletwagens ook een groter draagvermogen dan handpalletwagens. Bij het transport van zwaardere lasten voorkomt de elektromotor zwaar trekken en duwen. Deze palletwagens zijn er in twee varianten: meeloop en meerij. Voor lange afstanden en een regelmatige inzet maakt de meerij palletwagen het werk makkelijker en ergonomischer.
De stapelaar bedien je met een dissel en daarom lijkt de stapelaar veel op een palletwagens. Net als bij een palletwagen zijn er twee soorten stapelaars: meeloop stapelaars en meerij stapelaars. De meerij stapelaar heeft een staplatform die in en uit te klappen is en maakt de truck geschikt voor gebruik over grote afstanden. De last bevindt zich binnen de omtrek van de truck, waardoor er minder contragewicht nodig is. Dit zorgt ervoor dat de stapelaar ook in krappere ruimten te gebruiken is.
De meest gebruikte heftruck is de vorkheftruck. In tegenstelling tot de stapelaar en palletwagen, zit de chauffeur bij de heftruck óp de truck. Dat maakt de heftruck geschikt voor een meer intensieve inzet. Bovendien zijn de hefcapaciteiten en hefhoogtes van vorkheftrucks groter dan die van stapelaars en kan je dus zware lasten mee verplaatsen. Om kantelen te voorkomen, is de truck voorzien van contragewicht. Dat maakt dat een heftruck vel bewegingsruimte nodig heeft. Afhankelijk van het ontwerp is de truck uitgevoerd met drie of vier wielen.
Elektrische heftrucks hebben een loodzuur accu of een lithium-ion accu en zijn de meest gebruikte vorkheftruck. Een heftruck met loodzuur accu heeft onderhoud nodig. De accu moet regelmatig worden schoongemaakt en met demiwater worden bijgevuld. Vaak wordt er met wisselaccu’s gewerkt om de heftruck voor een langere periode te gebruiken. De lithium-ion accu is een relatief nieuwe type accu. Een lithium-ion accu is volledig gesloten en heeft geen onderhoud nodig. Het tussentijds laden maakt de lithium-ion heftruck flexibeler in gebruik, sneller en veiliger.
Reachtrucks zijn snel en flexibel en hebben dankzij hun ontwerp weinig bewegingsruimte nodig. De gangpadbreedte voor reachtrucks is daardoor kleiner dan die voor heftrucks. Dat maakt de reachtruck tot een ideale heftruck voor magazijnen met smalle en hoge gangpaden waar een hoge productiviteit gewenst zijn.
De mast van een reachtruck kan via een railgeleiding in de steunarmen van de truck in- en uitgeschoven worden. In ingereachte toestand blijft het lastzwaartepunt binnen de steunpoten. In uitgereachte toestand bevindt de last zich vóór de steunwielen en dient de truck zelf als contragewicht. Kenmerkend voor reachtrucks is de hoge hefhoogte, tegenwoordig tot wel 11 meter. Doordat de chauffeur dwars op de rijrichting zit, is het zicht op de rijweg en werkomgeving maximaal. Reachtrucks zijn vrijwel altijd voorzien van massieve banden. Voor een (sporadische) buiteninzet zijn er speciale reachtrucks leverbaar voor gecombineerd binnen- en buitengebruik.
Orderpicktrucks zijn bedoeld om over grotere afstanden en eventueel op hoger niveau orders te verzamelen. De voordelen van een orderpicker nemen toe als het aantal te verzamelen orders stijgt. De verticale orderpicktruck is geschikt voor het orderverzamelen op hogere hefhoogtes. De horizontale orderpicktruck kan uitstekend uit de voeten in smalle gangpaden, waarbij vaak meerdere orders tegelijkertijd (op pallets of in rolcontainers) worden verzameld.
Trekkers zijn bedoeld om meerdere goederen horizontaal en over grotere afstanden te transporteren. De goederen worden daarbij op aanhangwagens of in rolcontainers geplaatst. Trekkers worden vaak gebruikt voor het bevoorraden van meerdere locaties op een productievloer, voor het transport tussen de productievloer en het magazijn of op luchthavens. Trekkers zijn er met capaciteiten tot wel 25 ton en in talloze varianten; zowel handbediend, als instaand model, maar meestal als meerijd-uitvoering. Een trekker kan ook beschikken over een cabine, bijvoorbeeld bij een buiteninzet.
Smalle gangen trucks of hoogbouwtrucks zijn trucks zijn speciaal ontworpen voor hoge magazijnen tot ruim 13 meter en smalle gangpaden van ongeveer 1.500 mm. De benuttingsgraad van het magazijn is daardoor zeer hoog. In grote lijnen zijn er twee soorten smalle gangen trucks: de man-down truck en de man-up truck, ook wel combitruck genoemd. Bij de man-up smalle gangen truck wordt de bestuurder mee omhoog geheven, zodat ook op grotere hoogtes goederen worden verzameld. De man-down truck is uitsluitend bedoeld voor de in- en uitslag van goederen tot grote hoogtes.
In geautomatiseerde magazijnen kom je soms mobiele robots zoals automatisch geleide voertuigen (AGV’s) en autonome mobiele robots (AMR's) tegen.
Een AGV is een magazijntruck zonder chauffeur die zelfstandig door de ruimte rijdt en goederen op pakt. De AGV wordt geleid via rail, inductie of optische geleiding en wordt vooral gebruikt voor het horizontaal verplaatsen van goederen. Bijvoorbeeld het transport van pallets van de productielijn naar het magazijn of andere soortgelijke repeterende bewegingen. Meerdere soorten heftrucks, zoals de stapelaar, de trekker, de orderpicktruck of de smalle gangen truck, zijn te gebruiken als AGV.
Een AMR beweegt autonoom. Dat betekent dat deze robots zelfstandig hun weg door het magazijn kunnen vinden. Net als bij AGV’s is het begin- en eindpunt bekend, maar de weg daartussen kan elke keer anders zijn. Dat heeft als voordeel dat de AMR zich niet laat tegenhouden door een obstakel zoals een pallet of een heftruck. Waar een AGV zou stoppen, zoekt een AMR een weg eromheen.
Bij de aanschaf van een mobiele robot speelt infrastructuur, software en licenties een belangrijke rol en het vraagt dus om meer aandacht dan de aanschaf van een standaard heftruck.