Voor middelgrote en kleinere bedrijven is er vaak nog efficiëntie te winnen in het logistieke proces. Bijvoorbeeld met de aanschaf van truckterminals, die de oude papieren pick- en opdrachtlijsten vervangen. Waarop moet u letten bij de keuze voor hardware zoals een terminal?
Automatisering is een hot topic in de logistiek. En dat hoeft lang niet altijd gepaard te gaan met grote investeringen. Ook voor bedrijven met een kleinere portemonnee zijn efficiencyslagen haalbaar, bijvoorbeeld door over te stappen op (truck)terminals. Het grootste voordeel wanneer je een terminal tijdens de werkzaamheden bij de hand hebt, is dat alle data real time wordt verwerkt. Dat resulteert in tijdwinst én foutreductie. Tijdrovende papierlijsten worden overbodig en het papierloos magazijn is binnen handbereik. Logisch dus, dat steeds meer bedrijven kiezen voor terminals. Het aanbod is echter gigantisch. En op het eerste oog lijkt elke terminal hetzelfde: een compacte en robuuste computer, die magazijnmedewerkers in staat stelt om te communiceren met het ERP of WMS. Het maakt het er niet eenvoudiger op om door de bomen het bos te zien.
Het verschil zit vooral in de specificaties, zoals afmetingen, kleurenresolutie, processoren, en geheugenkaarten. Maar ook op andere vlakken verschillen terminals. Zo hamert de ene aanbieder op technologische ontwikkeling, terwijl de ander juist meer aandacht besteedt aan feedback en ervaringen uit de praktijk. Een mooi voorbeeld is de IP-beschermklasse. Hoe hoger deze klasse, hoe meer een terminal bestand is tegen water en stof. Sommige terminals hebben zo’n hoge IP-beschermingsklasse, dat je bijna zou concluderen dat ze onder water kunnen. Dat lijkt mooi, maar daar hangt ook een kostenplaatje aan. En wanneer gebruik je een terminal onder water? Veel logischer is om niet te kiezen voor de hoogste, maar voor een ruimvoldoende IP-beschermklasse. De terminal is dan bestand tegen waterspetters en stof en de prijs wordt niet onnodig opgedreven.
Het is verder belangrijk om eerst te bepalen hoe en waar een terminal gebruikt gaat worden. Voor een terminal op een mobiele werkplek gelden immers andere eisen, dan voor een truckterminal. Zo zijn voor een mobiele werkplek een adapter en een kabel onmisbaar, terwijl de truckterminal direct kan worden aangesloten op de stroomvoorziening van de truck. Voor truck terminals is het daarbij van belang om die stroomvoorziening goed te bekijken. Bij een truck met een 12 volt accu kan er worden gekozen voor een terminal met eveneens 12 volt. Heeft de truck een accu van 24 of 48 volt, dan volstaat eigenlijk elke terminal. Maar bij een truck met een accu van 80 volt moet een omvormer worden geplaatst, om de terminal te voorzien van de juiste stroom.
Zeker niet onbelangrijk is de locatie van de terminal op de truck; aan het dak, aan de stijl van het beschermdak, of naast het stuur? Hierbij zal altijd moeten worden gekeken naar de veiligheid en het comfort voor de chauffeur en voetgangers in het magazijn. De chauffeur wil immers niet steeds zijn knieën stoten en zal onder alle omstandigheden voldoende zicht op last en werkomgeving moeten houden. Op basis van de bevestigingspositie kan vervolgens het beste bevestigingsmateriaal worden gekozen. Terminals met een universeel (VESA) gatenpatroon kunnen met behulp van beugels en klemmen op vele manieren worden gemonteerd.
Wanneer de juiste stroomvoorziening is bepaald en bekend is waar de terminal wordt bevestigd, is het zaak om de terminal te specificeren. Hierbij wordt onder meer gekeken naar: