Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Producten
Producten
Producten
Producten
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Over ons
Referenties
Referenties
Over ons
Over ons
Over ons
Over ons
Over ons
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Kennisbank
Kennisbank
Kennisbank
Wet- & Regelgeving
Kennisbank
Kennisbank
Veiligheid
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
Goed zicht op het werk en de rijbaan is belangrijk voor de veiligheid van heftruckchauffeurs. Minstens zo belangrijk is het om goed gezien te worden. Maar wat zijn de richtlijnen? Wij zetten de voorschriften op een rij.
Het is belangrijk om goed op te vallen. Dat geldt niet alleen in het verkeer, maar ook op de werkvloer. Zichtbaarheid van heftrucks is zelfs één van de top 10 maatregelen om de veiligheid in het magazijn te verhogen, zo blijkt uit eerder onderzoek van de Inspectie SZW. Goede verlichting is dan ook onmisbaar.
De eisen aan de verlichting van een magazijntruck of heftruck worden in Nederland in principe geregeld in het Arbeidsomstandighedenbesluit (kortweg: Arbobesluit). Artikel 7.17b lid 3 van het Arbobesluit zegt: “Indien mobiele arbeidsmiddelen 's nachts of op donkere plaatsen worden gebruikt, zijn zij voorzien van een verlichtingsinstallatie die is aangepast aan het uit te voeren werk en die de werknemers voldoende veiligheid biedt.” Halogeen of led werklampen die aan de bovenzijde van het beschermdak of aan het vorkenbord worden aangebracht, zijn hiervoor een goede oplossing.
Op donkere rijwegen zijn daarnaast lampen voor én achter onmisbaar om de veiligheid van omstanders te waarborgen. De lampen kunnen worden bevestigd aan het beschermdak, of bijvoorbeeld boven de spatborden (voor) en aan het contragewicht (achter).
Wanneer er genoeg licht of verlichting aanwezig is, is het aanpakken van de zichtbaarheid van de hef- of magazijntruck voldoende. Artikel 7.17c lid 5 vereist dat “doeltreffende organisatorische maatregelen worden genomen om te voorkomen dat werknemers zich bevinden in de werkzone van mobiele arbeidsmiddelen met eigen aandrijving.”
De DayLED dagrijverlichting die Jungheinrich eerder introduceerde op verschillende modellen, is hiervan een mooi voorbeeld. De geïntegreerde verlichting gaat automatisch branden zodra de magazijntruck in beweging komt. De led lampen geven een helder, maar niet storend of verblindend lichtbeeld.
Ook Floor Spot lampen zijn een goede oplossing. Deze werpen enkele meters voor de truck – in de rijrichting – een heldere rode of blauwe lichtvlek op de vloer. De rode of blauwe vlek attendeert voetgangers en ander verkeer op de naderende truck. De lampen worden bij voorkeur bevestigd aan de voor- en achterzijde van het beschermdak van de hef- en magazijntruck.
Wanneer de heftruck ook op de openbare weg wordt gebruikt, geldt naast het Arbobesluit ook het Wegenverkeersreglement. Rijdend op de openbare weg dient de heftruck aanvullend te zijn voorzien van:
Daarnaast moet aan de achterkant van de truck een rood reflecterende driehoek met geplatte hoeken aangebracht zijn. Ook dienen hier twee reflectoren te zijn voorzien. Heftrucks die langer zijn dan zes meter, moeten uitgevoerd zijn met extra richtingaanwijzers en oranje retro-reflectoren.
Nieuwsbrief
Nu aanmelden