Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Producten
Producten
Producten
Producten
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Over ons
Referenties
Referenties
Over ons
Over ons
Over ons
Over ons
Over ons
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Kennisbank
Kennisbank
Kennisbank
Wet- & Regelgeving
Kennisbank
Kennisbank
Veiligheid
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
'De Meldregeling klokkenluiders Jungheinrich Nederland B.V. en Jungheinrich Financial Services B.V.’ is tot stand gekomen met instemming van de ondernemingsraad, en in overeenstemming met de Wet bescherming klokkenluiders, die op 18 februari 2023 in werking is getreden.
Bekijk de Meldregeling klokkenluiders hieronder of download deze via deze link voor latere raadpleging.
Op 18 februari 2023 is de Wet bescherming klokkenluiders in werking getreden. 1 Voor de leesbaarheid korten we vanaf nu de Wet bescherming klokkenluiders af tot “Wbk”. De Wbk voorziet in de implementatie van de nieuwe Europese Klokkenluidersrichtlijn (Richtlijn 2019/1937) en strekt ter verdere bescherming van Melders van mogelijke misstanden en inbreuken op EU-recht. Deze Melders worden ook wel ‘klokkenluiders’ genoemd.
Jungheinrich vindt het belangrijk dat mensen zich vrij voelen om vermoedens van misstanden en inbreuken op het EU-recht te melden zonder angst voor benadeling.
Binnen Jungheinrich bevorderen we een cultuur waarin openheid, integriteit en verantwoordelijkheid centraal staan en we hopen dat deze Meldregeling daaraan bijdraagt. We moedigen iedereen aan om actief deel te nemen aan dit initiatief en samen te werken aan het handhaven van onze gedeelde normen en waarden. U levert daarmee een belangrijke bijdrage aan het succes en de ethische integriteit van onze organisatie en de samenleving als geheel.
1 De tekst van de Wbk is te raadplegen via: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037852/2023-02-18
Deze Meldregeling heeft tot doel om de personen waarop deze Meldregeling van toepassing is te informeren over:
Deze paragraaf bevat definities van belangrijke begrippen die in deze Meldregeling worden gebruikt. De definities dienen ter verduidelijking en uniformiteit bij de interpretatie van deze Meldregeling. In het geval van een verschil tussen de definitie van een begrip in deze Meldregeling en de definitie van datzelfde begrip in de Wbk 2 , prevaleert de definitie zoals vastgesteld in de Wbk.
a. Adviseur: een natuurlijke persoon die een Melder adviseert in het meldingsproces en wiens advisering vertrouwelijk is;
b. Bedrijfsgeheim: bedrijfsgeheim als bedoeld in artikel 1 van de Wet bescherming bedrijfsgeheimen;
c. Betrokken derde: een derde die verbonden is met een Melder of een rechtspersoon die externe eigendom is van de Melder, waarvoor de Melder werkt of waarmee de Melder anderszins werkgerelateerd verbonden is;
d. Jungheinrich: Jungheinrich Nederland B.V. en/of Jungheinrich Financial Services B.V., beiden statutair gevestigd en kantoorhoudende te (2408 AS) Alphen aan den Rijn, aan de H.A. Lorentzweg 3, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel respectievelijk onder nummer: 28028730 en 53353013, ook aangeduid met ‘werkgever’.
e. Melder: een natuurlijke persoon die in de context van zijn werkgerelateerde activiteiten een vermoeden van een misstand of inbreuk op EU-recht meldt of openbaar maakt;
f. Melding: de melding van een vermoeden van een misstand of inbreuk op het EU-recht op grond van deze Meldregeling;
g. Meldregeling: deze Meldregeling klokkenluiders Jungheinrich Nederland B.V. en Jungheinrich Financial Services B.V.;
h. Onafhankelijke Functionaris(sen): Stéphanie Tirel, Compliance Officer, Anke Wigman, Director HR en Elisa Betcke, Head of Legal van Jungheinrich gezamenlijk of individueel.
i. Richtlijn: Richtlijn (EU) 2019/1937 van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2019 (PbEU 2019, L 305);
j. u: hiermee bedoelen we de Melder of een persoon die overweegt een Melding te doen.
Daar waar in deze regeling de hij-vorm wordt gebruikt, dient mede de zij-vorm, hen-vorm, of die-vorm te worden gelezen.
2 Zie artikel 1 Wbk.
Huidige, voormalige of toekomstige mensen met wie Jungheinrich een werkrelatie heeft, kunnen bij een vermoeden van een misstand of inbreuk op het EU-recht melding maken. Hieronder vallen in ieder geval:
a. werknemers van Jungheinrich (degene die krachtens arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht arbeid verricht dan wel degene die anderszins in een ondergeschiktheidsrelatie tegen een vergoeding arbeid verricht),
b. zelfstandigen (bijvoorbeeld consultants, freelancers, aannemers en leveranciers),
c. aandeelhouders,
d. bestuurders,
e. vrijwilligers,
f. bezoldigde of onbezoldigde stagiairs,
g. personeel van aannemers en leveranciers,
h. ex-werknemers en andere personen van wie de werkrelatie is beëindigd,
i. sollicitanten en
j. andere personen van wie de werkrelatie nog moet aanvangen, alsook medewerkers van verbonden bedrijven.
1. U kunt een misstand of inbreuk op EU-recht melden. Een 'misstand' wordt in de Wbk gedefinieerd als:
a. een schending of een gevaar voor schending van het Unierecht (zie paragraaf 5 lid 2 van deze Meldregeling) of;
b. een handeling of nalatigheid waarbij het maatschappelijk belang in het geding is bij:
i. een schending of een gevaar voor schending van een wettelijk voorschrift of van interne regels die een concrete verplichting inhouden en die op grond van een wettelijk voorschrift door een werkgever zijn vastgesteld, dan wel,
ii. een gevaar voor de volksgezondheid, voor de veiligheid van personen, voor de aantasting van het milieu of voor het goed functioneren van de openbare dienst of een onderneming als gevolg van een onbehoorlijke wijze van handelen of nalaten.
Het maatschappelijk belang is in ieder geval in het geding indien de handeling of nalatigheid niet enkel persoonlijke belangen raakt en er sprake is van oftewel een patroon of structureel karakter dan wel de handeling of nalatigheid ernstig of omvangrijk is.
2. Een schending van het Unierecht is een handeling of nalatigheid die:
a. onrechtmatig is en betrekking heeft op Uniehandelingen en beleidsterreinen die binnen het in artikel 2 van de Richtlijn bedoelde materiële toepassingsgebied vallen, zoals:
i. overheidsopdrachten;
ii. financiële diensten;
iii. producten en markten;
iv. voorkoming van witwassen van geld en terrorismebestrijding;
v. productveiligheid en productconformiteit;
vi. veiligheid van vervoer;
vii. bescherming van het milieu;
viii. stralingsbescherming en nucleaire veiligheid;
ix. veiligheid van levensmiddelen en diervoeders,
x. diergezondheid en dierenwelzijn;
xi. volksgezondheid;
xii. consumentenbescherming; en
xiii. bescherming van persoonsgegevens), of
b. het doel of de toepassing ondermijnt van de regels in de Uniehandelingen en beleidsterreinen die binnen artikel 2 van de Richtlijn bedoelde materiële toepassingsgebieden vallen.
3. Een 'vermoeden van een misstand' wordt in de Wbk gedefinieerd als:
‘het vermoeden van een Melder dat binnen de organisatie waarin hij werkt of heeft gewerkt of bij een andere organisatie – indien hij door zijn werkzaamheden met die organisatie in aanraking is gekomen – sprake is van een Misstand. Dit vermoeden moet gebaseerd zijn op redelijke gronden, die voortvloeien uit de kennis die de Melder bij zijn Werkgever heeft opgedaan of voortvloeien uit de kennis die de Melder heeft gekregen door zijn werkzaamheden bij een ander bedrijf of een andere organisatie’.
4. Bij situaties die op grond van het voorgaande niet kwalificeren als een 'misstand of inbreuk op EU-recht', vragen wij u contact op te nemen met uw leidinggevende binnen Jungheinrich of de Compliance Officer (Stéphanie Tirel) of met de directe contactpersonen bij Jungheinrich.
6.1 Algemeen
Heeft u het vermoeden van een misstand of inbreuk op EU-recht, dan kunt u dit, desgewenst anoniem, binnen onze organisatie (oftewel: intern) melden (zie paragraaf 6.2).
Wij moedigen u aan altijd eerst intern te melden, omdat dit vaak de snelste weg is naar een oplossing. Het is echter ook mogelijk om direct extern te melden bij een bevoegde autoriteit (zie paragraaf 6.3).
In paragraaf 6.4 treft u informatie over onder welke voorwaarden het toegestaan is informatie met betrekking tot een vermoedelijke misstand of inbreuk op EU-recht openbaar te maken.
Wilt u weten wie de Onafhankelijke Functionarissen van Jungheinrich zijn, kijk dan in de definitie van ‘Onafhankelijke Functionarissen’ in artikel 3 lid h van deze Meldregeling.
6.2 Intern melden
Binnen Jungheinrich bieden we u meerdere manieren om veilig en vertrouwelijk, en indien gewenst anoniem, een melding te doen van een vermoeden van een misstand of een inbreuk op EU-recht:
Wie u kunt benaderen en hoe u contact opneemt, leest u in paragraaf 6.2.4.
Meer informatie over wat er ná uw Melding gebeurt en hoe uw Melding wordt geregistreerd, vindt u respectievelijk in paragraaf 6.2.5 en paragraaf 6.2.6.
6.2.1 Schriftelijk
a. Brief
Door het versturen van een brief aan het in paragraaf 6.2.4 vermelde adres.
Indien uw Melding betrekking heeft op één van de Onafhankelijke Functionarissen, dan adviseren wij u om uw brief te versturen ter attentie van de andere Onafhankelijke Functionaris(sen).
Vermeldt u alstublieft in alle gevallen dat het gaat om een klokkenluidersmelding.
b. E-mail
Door het versturen van een e-mail aan klokkenluider@jungheinrich.nl met als onderwerp ‘klokkenluidersmelding’.
Indien uw Melding betrekking heeft op één van de Onafhankelijke Functionarissen, dan adviseren wij u om contact op te nemen met de andere Onafhankelijke Functionaris(sen) of gebruik te maken van één van de andere contactmogelijkheden zoals vermeld in deze Meldregeling.
c. OpenLine
Door het, desgewenst anoniem, doen van een Melding via het OpenLine portaal die u eenvoudig en 24 uur per dag, 7 dagen per week vanuit de hele wereld en vanaf elk apparaat bereikt via de website http://www.whistle-blow.org/JungheinrichAG of door te drukken op ‘OpenLine’ helemaal onderaan in de voettekst van de Jungheinrich website www.jungheinrich.nl.
U kunt uw Melding opstellen in het Engels, Duits én ook in uw eigen taal; in dit laatste geval zorgt Jungheinrich ervoor dat u in uw eigen taal kunt blijven communiceren.
Indien een Melding wordt gemaakt via het OpenLine platform wordt uw Melding in ontvangst genomen door de Centrale Compliance afdeling van ons hoofdkantoor Jungheinrich AG te Hamburg, Duitsland en wordt uw Melding doorgestuurd aan de lokale Compliance Officer, tenzij dit gezien de aard van de Melding niet passend zou zijn.
6.2.2 Mondeling
U kunt telefonisch of via andere spraakberichtsystemen via de Onafhankelijke Functionarissen melding doen. De Onafhankelijke Functionarissen zijn in de regel op werkdagen van maandag tot en met vrijdag te bereiken van 8.30 uur tot 17.00 uur via het algemene telefoonnummer van Jungheinrich +31 (0)172 446 789.
Als de Onafhankelijke Functionarissen niet bereikbaar zijn, kunt u een terugbelverzoek achterlaten of een bericht inspreken op hun voicemail. Zij nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Ook kunt u telefonisch, en desgewenst anoniem, melding doen via het OpenLine-telefoonnummer, 00 800 6736 5463, dat 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar is,
6.2.3 Gesprek op locatie
Wilt u liever in een persoonlijk (fysiek) gesprek een Melding doen? Dat kan. Op uw verzoek plannen de Onafhankelijke Funtionaris(sen) binnen een redelijke termijn na uw verzoek een gesprek op een geschikte locatie. Indien u dat prettiger vindt, kan dit gesprek ook op een externe locatie plaatsvinden. Neem hiervoor contact op met de Onafhankelijke Functionarissen via één van de contactmogelijkheden zoals beschreven in deze Meldregeling en geef aan dat u een afspraak wilt maken voor het doen van een klokkenluidersmelding.
Indien uw Melding betrekking heeft op één van de Onafhankelijke Functionarissen, dan adviseren wij u contact op te nemen met de andere Onafhankelijke Functionaris(sen).
6.2.4 Contactgegevens
Deze mailbox wordt beheerd door alle drie de Onafhankelijke Functionarissen. | |
Postadres | Jungheinrich Nederland B.V. T.a.v. Onafhankelijke Functionaris(sen) / Klokkenluidersmelding H.A. Lorentzweg 3 2408 AS Alphen aan den Rijn Nederland |
OpenLine telefoonnummer | 00 800 6736 5463 |
Onafhankelijke Functionaris(sen) | De Onafhankelijke Functionarissen zijn in de regel op werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur telefonisch te bereiken via het algemene telefoonnummer van Jungheinrich: +31 (0)172 446 789 of via het e-mailadres zoals hierboven genoemd. Wilt u weten wie de Onafhankelijke Functionarissen van Jungheinrich zijn, kijk dan in de definitie van ‘Onafhankelijke Functionarissen’ in artikel 3 lid h van deze Meldregeling. |
6.2.5 Wat gebeurt er na uw Melding?
1. Een Melding wordt ontvangen en behandeld door de Onafhankelijke Functionaris en geregistreerd in het register (zie over de registratie verder paragraaf 6.2.6 van deze Meldregeling).
2. Het bepaalde in paragraaf 6.2.5 lid 1 laat onverlet dat een Melding in géén enkel geval wordt opgevolgd door een persoon die betrokken is bij het vermoeden van misstand of inbreuk op het EU-recht waarop de Melding betrekking heeft.
3. Binnen zeven dagen na de Melding ontvangt de Melder een ontvangstbevestiging van de Onafhankelijke Functionaris.
4. Als de Melder de Melding mondeling via de Onafhankelijke Functionaris doet of een schriftelijke Melding van een mondelinge toelichting voorziet, draagt de Onafhankelijke Functionaris in overleg met de Melder, zorg voor een schriftelijke vastlegging hiervan, en legt deze vastlegging ter goedkeuring en ondertekening voor aan de Melder. De Melder ontvangt hiervan een afschrift.
5. De Onafhankelijke Functionaris beoordeelt de Melding om vast te stellen of deze binnen de reikwijdte van deze Meldregeling en de Wbk valt, en of de Melder voldoet aan de eisen die in de Meldregeling en Wbk zijn gesteld.
6. Indien de Melding wordt opgevolgd, start een zorgvuldig onderzoek met inachtneming van relevante waarborgen zoals, bescherming van de vertrouwelijkheid van de Melder en Betrokken derden (zie paragraaf 8), het voorkomen van benadeling van de Melder (zie paragraaf 7) en het volgen van objectieve en onafhankelijke onderzoeksmethoden.
7. De Onafhankelijke Functionaris stelt een plan van aanpak op en verzamelt relevante informatie. Het onderzoek richt zich op het vaststellen van feiten en het beoordelen van de ernst en impact van de Melding.
8. In het kader van zorgvuldig onderzoek wordt de Melder in de gelegenheid gesteld om te worden gehoord. Het gesprek wordt nauwkeurig schriftelijk vastgelegd en de vastlegging wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Melder. Na goedkeuring ontvangt de Melder een kopie van het gespreksverslag.
9. Ook andere personen kunnen worden gehoord. Het gesprek wordt nauwkeurig schriftelijk vastgelegd en de vastlegging wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de betreffende persoon. Na goedkeuring ontvangt de betreffende persoon een kopie van het gespreksverslag.
10. Gedurende het onderzoek wordt de Melder geïnformeerd over de voortgang.
11. Op basis van de onderzoeksresultaten stelt de Onafhankelijke Functionaris conclusies vast. Indien nodig worden maatregelen voorgesteld en/of genomen om de misstand of inbreuk op EU-recht te herstellen.
12. Binnen een redelijke termijn, van ten hoogste drie maanden na verzending van de ontvangstbevestiging (paragraaf 6.2.5 lid 3), wordt nadere informatie door de Onafhankelijke Functionaris aan de Melder verstrekt over de beoordeling en voor zover van toepassing opvolging, van de Melding.
6.2.6 Registratie van Meldingen
1. Op grond van de Wbk is Jungheinrich verplicht de Melding van de Melder bij de ontvangst te registreren in een daarvoor ingericht register.
2. De gegevens van de Melding in het register worden door Jungheinrich vernietigd indien deze gegevens niet langer noodzakelijk zijn om te voldoen aan de eisen van deze Wbk of andere krachtens wet of Unierecht vastgestelde eisen.
3. Indien voor een Melding een telefoonlijn of een ander spraakberichtsysteem wordt gebruikt of een Melder een Melding doet in een gesprek op een afgesproken locatie, registreert Jungheinrich de Melding door (a.) het maken van een opname van het gesprek in een duurzame en opvraagbare vorm, of (b.) een volledige en nauwkeurige schriftelijke weergave van het gesprek.
4. Voor de opname van een gesprek, bedoeld in paragraaf 6.2.6 lid 3 onderdeel (a), is voorafgaande instemming van de Melder vereist.
5. De Melder krijgt de gelegenheid om de schriftelijke weergave van een gesprek, bedoeld paragraaf 6.2.6 lid 3, onderdeel (b.), te controleren, te corrigeren en voor akkoord te tekenen.
6.3 Extern melden
1. We streven er binnen Jungheinrich naar om een omgeving te creëren waarin ieder zich veilig voelt om een melding intern te doen. Mocht dat voor u onverhoopt niet gelden, dan kunt u een vermoeden van een misstand of een inbreuk op EU-recht ook direct, en óók ná eerst intern te hebben gemeld, extern melden bij een bevoegde autoriteit. Bevoegde autoriteiten in Nederland zijn:
• Autoriteit Consument en Markt;
• Autoriteit Financiële Markten;
• Autoriteit Persoonsgegevens;
• De Nederlandsche Bank N.V.;
• Huis voor Klokkenluiders;
• de Inspectie gezondheidszorg en jeugd;
• Nederlandse Zorgautoriteit;
• Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming.
Ook kunt u een Melding doen bij algemene maatregel van bestuur of ministeriële regeling aangewezen organisaties en bestuursorganen, of onderdelen daarvan, die taken of bevoegdheden hebben op een van de gebieden, genoemd in artikel 2, eerste lid, van de Richtlijn.
2. De Melding mag schriftelijk, mondeling via de telefoon of andere spraakberichtsystemen of op verzoek van de Melder binnen een redelijke termijn door middel van een gesprek op een locatie, plaatsvinden.
3. Een bevoegde autoriteit draagt er zorg voor dat na een Melding, zorgvuldig wordt beoordeeld of opvolging wordt gegeven aan de Melding.
4. De Melder wordt na een Melding door de bevoegde autoriteit:
a. onverwijld en in ieder geval binnen zeven dagen na ontvangst van de Melding een ontvangstbevestiging toegestuurd, tenzij de Melder uitdrukkelijk anders verzoekt of de bevoegde autoriteit op redelijke gronden oordeelt dat de ontvangstbevestiging de identiteit van de Melder in gevaar brengt;
b. binnen drie maanden na ontvangst van de Melding geïnformeerd over de beoordeling en voor zover van toepassing de opvolging van de melding, tenzij die informatie het onderzoek of de gerechtelijke procedure in gevaar zou kunnen brengen of in strijd is met een wettelijke geheimhoudingsplicht, welke termijn eenmaal, mits voldoende gemotiveerd, met drie maanden kan worden verlengd, en
c. in kennis gesteld van de uitkomst van het onderzoek, tenzij die informatie het onderzoek of de gerechtelijke procedure in gevaar zou kunnen brengen of in strijd is met een wettelijke geheimhoudingsplicht.
5. Ingeval een bevoegde autoriteit een Melding heeft ontvangen waarvoor zij niet bevoegd is, zendt zij de melding, mits de Melder daaraan zijn voorafgaande instemming heeft verleend, onverwijld en op veilige wijze door naar de bevoegde autoriteit die bevoegd is. Indien de Melder geen instemming verleent, wijst de bevoegde autoriteit de Melder er uitdrukkelijk op dat bij niet doorzenden de melding niet in behandeling wordt genomen.
6. Een bevoegde autoriteit kan oordelen dat geen opvolging wordt gegeven aan een Melding indien:
a. de schending van het Unierecht van geringe betekenis is, dan wel het maatschappelijk belang bij het onderzoek naar of de ernst van de misstand kennelijk onvoldoende is, of
b. de Melding dezelfde misstand betreft als bij de bevoegde autoriteit in behandeling is of door de bevoegde autoriteit is afgedaan, tenzij een nieuw feit of een nieuwe omstandigheid bekend is geworden en dat tot een ander oordeel over de misstand
6.4 Openbaarmaking
Naast de mogelijkheid om via de interne of externe meldingskanalen een Melding te doen, heeft u, onder de voorwaarden zoals vastgelegd in deze Meldregeling en de Wbk, de mogelijkheid om informatie met betrekking tot een misstand of inbreuk op EU-recht openbaar te maken. U mag informatie over een misstand of inbreuk op EU-recht in de meeste gevallen alleen openbaar maken als u de misstand of inbreuk op EU-recht gemeld heeft, en Jungheinrich of de bevoegde autoriteit of instantie waar u heeft gemeld, deze Melding niet voldoende oppakt. Soms mag u informatie openbaar maken zonder eerst een melding te doen bij Jungheinrich (interne melding) of bij een bevoegde autoriteit of instantie (externe melding). Dat mag als u redelijke gronden heeft om aan te nemen dat de misstand of inbreuk op EU-recht een dreigend of reëel gevaar kan zijn voor het algemeen belang, bijvoorbeeld de volksgezondheid.
Ook mag u informatie meteen openbaar maken als er een risico bestaat dat u wordt benadeeld als u eerst meldt bij een bevoegde autoriteit of instantie, of als niet waarschijnlijk is dat de misstand goed wordt verholpen.
Lees in paragraaf 7.2 lid 2 en 3 van deze Meldregeling in welke gevallen u beschermt bent tegen benadeling in geval van openbaarmaking.
Bescherming tegen benadeling vormt een belangrijk onderdeel van de Wbk en deze Meldregeling. De Wbk biedt Melders die een geldige Melding doen zekerheid dat zij niet benadeeld worden vanwege hun Melding. In deze paragraaf wordt toegelicht wanneer sprake is van benadeling en onder welke voorwaarden een Melder recht heeft op bescherming tegen benadeling.
7.1 Benadeling
1. Onder benadeling als bedoeld in deze paragraaf en in artikel 17da Wbk wordt in ieder geval verstaan het nemen van een benadelende maatregel, zoals:
a. ontslag of schorsing;
b. een boete als bedoeld in artikel 7:650 van het Burgerlijk Wetboek;
c. demotie;
d. het onthouden van bevordering;
e. een negatieve beoordeling;
f. een schriftelijke berisping;
g. overplaatsing naar een andere vestiging;
h. discriminatie;
i. intimidatie, pesterijen of uitsluiting;
j. smaad of laster;
k. voortijdige beëindiging van een overeenkomst voor het leveren van goederen of diensten; en,
l. intrekking van een vergunning.
2. Onder benadeling wordt tevens verstaan een dreiging met en een poging tot benadeling.
7.2 Bescherming tegen benadeling van de Melder
1. Een Melder mag tijdens en na de behandeling van een Melding van een vermoeden van een misstand en inbreuk op EU-recht niet worden benadeeld, onder de voorwaarde dat bij de Melding, de Melder redelijke gronden heeft om aan te nemen dat de gemelde informatie over het vermoeden van een misstand op het moment van de Melding juist is. 3
2. Een Melder mag tijdens en na openbaarmaking van een vermoeden van een misstand of een inbreuk op het EU-recht niet worden benadeeld, onder de voorwaarde dat:
a. de Melder redelijke gronden heeft om aan te nemen dat de gemelde informatie op het moment van de openbaarmaking juist is;
b. de Melder voorafgaand aan de openbaarmaking een melding heeft gedaan:
i. bij Jungheinrich en een bevoegde autoriteit of een bestuursorgaan, dienst of andere bevoegde instantie; of,
ii. rechtstreeks bij een bevoegde autoriteit of een bestuursorgaan, dienst of andere bevoegde instantie; of als,
c. de Melder op basis van de informatie redelijke gronden heeft om aan te nemen dat het onderzoek onvoldoende voortgang heeft. 4
3. Een Melder mag eveneens tijdens en na openbaarmaking van een vermoeden van een Misstand of een inbreuk op het EU-recht niet worden benadeeld, als de Melder redelijke gronden heeft om aan te nemen dat:
i. de misstand een dreigend of reëel gevaar kan zijn voor het algemeen belang;
ii. een risico bestaat op benadeling bij melding aan een bevoegde autoriteit of een andere bevoegde instantie; of,
iii. het niet waarschijnlijk is dat de misstand doeltreffend wordt verholpen. 5
4. Bij benadeling van een Melder tijdens en na behandeling van een Melding in overeenstemming met deze Meldregeling, dan wel na openbaarmaking van een vermoeden van een misstand, wordt vermoed dat de benadeling het gevolg is van de Melding dan wel de openbaarmaking. Het is dan aan Jungheinrich om aan te tonen dat de benadeling niets te maken heeft met de Melding.
7.3 Bescherming tegen benadeling van andere betrokkene(n)
1. Jungheinrich zal personen die de Melder bijstaan, zoals bijvoorbeeld de vertrouwenspersoon en een Adviseur, Betrokken derden, zoals bijvoorbeeld een collega, en de Onafhankelijke Functionaris, ook niet benadelen vanwege het bijstaan van de Melder in het meldingsproces, het afhandelen van of het onderzoek naar de Melding of de uitoefening van de in deze Meldregeling beschreven taken.
2. Jungheinrich zal een (andere) betrokkene die wordt gehoord door onderzoekers niet benadelen in verband met het te goeder trouw afleggen van een verklaring.
3. Jungheinrich zal een andere betrokkene niet benadelen in verband met het aan de onderzoekers verstrekken van documenten die naar het redelijke oordeel van de andere betrokkene van belang zijn voor het onderzoek.
3 Volgens artikel 17e Wbk.
4 Volgens artikel 17ea lid 1 Wbk.
5 Volgens artikel 17ea lid 2 Wbk.
1. Een ieder die betrokken is bij een Melding of het onderzoek naar een vermoeden van een misstand of inbreuk op EU-recht en daarbij de beschikking krijgt over gegevens waarvan hij het vertrouwelijke karakter kent of redelijkerwijs moet vermoeden, is verplicht tot geheimhouding van die gegevens. Deze geheimhouding geldt niet voor zover enig wettelijk voorschrift hem tot mededeling verplicht of uit zijn taak bij de uitvoering van de Wbk de noodzaak tot mededeling voortvloeit.
2. Onder ‘gegevens met een vertrouwelijk karakter’ worden in ieder geval begrepen:
a. gegevens over de identiteit van een Melder en van degene aan wie de misstand of de inbreuk op een EU-recht wordt toegeschreven of met wie die persoon in verband wordt gebracht en informatie die daartoe herleidbaar is, en
b. informatie over een Bedrijfsgeheim.
3. De identiteit van een Melder en de informatie aan de hand waarvan direct of indirect de identiteit van de Melder kan worden achterhaald, wordt niet bekend gemaakt zonder diens instemming.
4. Ingeval enig wettelijk voorschrift in het kader van onderzoek door een bevoegde autoriteit of een gerechtelijke procedure tot mededeling van de identiteit van een Melder verplicht, wordt de Melder daarvan vooraf en met een schriftelijke toelichting van de redenen voor de bekendmaking van de gegevens over zijn identiteit, in kennis gesteld, tenzij die informatie het gerelateerde onderzoek of de gerechtelijke procedure in gevaar zou kunnen brengen.
Elke verwerking van persoonsgegevens naar aanleiding van een Melding wordt verricht overeenkomstig de Algemene Verordening Gegevensbescherming (EU Verordening 2016/679) en overeenkomstig alle toepasselijke nationale wet- en regelgeving op het gebied van de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Wij verwijzen u voor meer informatie naar onze Privacy Policy.
Eén ieder die denkt dat sprake zou kunnen zijn van een misstand of een inbreuk op het EU-recht, heeft de mogelijkheid om een adviseur en/of de interne of externe vertrouwenspersoon van Jungheinrich 10 en/of de afdeling advies van het Huis voor Klokkenluiders www.huisvoorklokkenluiders.nl in vertrouwen te raadplegen voor informatie, advies en ondersteuning.
10 De vertrouwenspersoon is er voor de werknemer van Jungheinrich en is daarom niet bij de behandeling van de Melding betrokken.
1. Jungheinrich evalueert deze Meldregeling periodiek.
2. Een wijziging van deze Meldregeling zal, na goedkeuring door de Ondernemingsraad van Jungheinrich Nederland B.V., worden gepubliceerd op het Jungheinrich intranet en de website van Jungheinrich www.jungheinrich.nl.
1. Deze Meldregeling treedt in werking op datum 1 december 2024.
2. Deze regeling wordt aangehaald als de ‘Meldregeling klokkenluiders Jungheinrich Nederland B.V. en Jungheinrich Financial Services B.V.’.
Nieuwsbrief
Nu aanmelden