Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Producten
Producten
Producten
Producten
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Automatisering & systemen
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Over ons
Referenties
Referenties
Over ons
Over ons
Over ons
Over ons
Over ons
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Kennisbank
Kennisbank
Kennisbank
Wet- & Regelgeving
Kennisbank
Kennisbank
Veiligheid
Jungheinrich - leverancier van intralogistieke oplossingen
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
Shop
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat de kosten van orderpicken kunnen oplopen tot 55% van de totale operationele kosten van een magazijn. Dat die kosten zo hoog zijn, komt omdat orderpicken een arbeidsintensief karwei is. Vooral het overbruggen van de afstand tussen de verschillende picklocaties kost veel tijd. Door picklocaties handig in te delen, worden loopafstanden korter en operationele kosten lager. Er bestaat een veelgebruikte methode die de looproutes van orderpickers logischer en slimmer maken: de ABC-indeling.
De ABC-indeling betekent dat artikelen worden ingedeeld in een A-, B- en C-categorie. De A-categorie bestaat uit artikelen waarvoor de meeste orders worden geplaatst, de snellopers. De C-categorie bestaat uit de minst gevraagde artikelen; de langzaamlopers. Het idee is dat de A-artikelen vooraan in het magazijn worden gelegd, zo dicht mogelijk bij de expeditievloer. De B-artikelen worden achteraan gelegd en de C-artikelen daar tussenin. Op die manier is, theoretisch gezien, de kans het kleinst dat orderpickers helemaal naar achteren moeten lopen.
Bij het gebruik van de ABC-indeling passen wel een paar opmerkingen. Bij het indelen van artikelen in categorieën draait het niet alleen om het aantal stuks dat is besteld, maar ook om het aantal orderregels voor dat artikel. Neem het voorbeeld van twee artikelen waarvan elke dag 100 stuks worden besteld. Voor artikel A gaat het om 10 orderregels met elk 10 stuks, voor artikel B om 25 orderregels met elk 4 stuks. Dan is het slimmer om artikel B vooraan te leggen dan artikel A. Voor artikel B moeten immers tweeënhalf keer zoveel mensen het magazijn in.
Een andere opmerking is dat de ABC-indeling regelmatig bijgewerkt moeten worden. Een artikel dat veel verkocht wordt, blijft niet altijd een snelloper. Het kan zijn dat er verbeterde versies van dat artikel op de markt verschijnen of dat simpelweg het seizoen voor dat artikel voorbij is. Wie zijn ABC-indeling vergeet aan te passen, loopt kans dat een snelloper verandert in een langzaamloper en dus onterecht een A-locatie bezet houdt.
Hoe vaak een ABC-indeling veranderd moet worden, is lastig te zeggen. Dit verschilt van bedrijf tot bedrijf. Wie over een Warehouse Management Systeem (WMS) beschikt, heeft het makkelijk. Een WMS legt toch al vast welke picklocaties op welke momenten worden bezocht. Zo’n systeem moet dus eenvoudig een ABC-indeling kunnen maken.
Nieuwsbrief
Nu aanmelden