Of er nu enkele elektrische trucks worden geladen, of een vloot van tientallen hef- en magazijntrucks; een goed ingericht acculaadstation is veilig en voldoet aan alle wettelijke verplichtingen. Dat geldt zowel voor loodzuur accu’s als voor lithium-ion accu’s. Voor beide typen geven we de belangrijkste tips, zodat u zeker weet dat u profiteert van een maximale levensduur én van een veilig magazijn.
Zonder energie geen elektrisch aangedreven intern transport. Regelmatig moet de accu van uw hef- of magazijntruck worden opgeladen, bijvoorbeeld in het acculaadstation. Belangrijk is dat hierbij altijd gezorgd wordt voor een veilige werkomgeving.
In een acculaadstation waar accu’s van heftrucks en magazijntrucks worden geladen, is het belangrijk de wettelijke regels te volgen. Deze voorwaarden zorgen ervoor dat het laden van heftruck accu’s veilig en verantwoordelijk gebeurt. Het goed inrichten van een acculaadstation zorgt er onder andere voor dat:
Borden en pictogrammen vertellen medewerkers waar ze op moeten letten. Belangrijke borden in de acculaadruimte herinneren aan explosiegevaar, bijtende stoffen of het verplicht dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen, zoals handschoenen of een veiligheidsbril. En mocht er onverhoopt toch een incident zijn, dan is een calamiteitencontainer binnen handbereik om direct te kunnen reageren.
Het laadstation wordt elke dag gebruikt en daarom is ook de ergonomie belangrijk. De laders hangen op ooghoogte zodat u in één oogopslag kunt zien of ze correct inschakelen en functioneren. De goede bereikbaarheid maakt in- en uitschakelen eenvoudig. De stekers van de laders hangen bij voorkeur op grijphoogte en slingeren zowel tijdens als na het gebruik niet rond.
Er zijn tal van wettelijke regels waar een acculaadstation aan moet voldoen. Schakel daarom de hulp in van erkende partijen en specialisten om ervoor te zorgen dat uw laadstation aan alle wettelijke eisen voldoet en zal blijven voldoen.
Na de bouw van het laadstation is het zaak om u te blijven houden aan de wettelijke regels. Een jaarlijkse keuring van de laadinstallatie, de accu’s en de trucks door erkende keurmeesters helpt u hierbij. Deze jaarlijkse keuring wordt opgenomen in een Risico-Inventarisatie & Evaluatie (RI&E), een verplichte analyse die de veiligheids- en gezondheidsrisico in uw bedrijf in kaart brengt.
Het laden van loodzuur accu’s vraagt de meeste zorg. Zo moeten bijvoorbeeld de accu’s, laders en trucks standaard op minstens twee meter afstand worden opgeladen. Een loodzuur accu is gevuld met een sterk bijtend zuur, dat in de accu moet blijven. Mocht er zuur gemorst worden, dan moet dit snel worden geneutraliseerd. De toplaag van de vloer in een laadstation moet bovendien zwavelzuurbestendig zijn.
Tijdens het laden van loodzuur accu’s vindt er elektrolyse plaats, waardoor knalgas kan ontstaan. Geforceerde ventilatie door een ventilatiesysteem en natuurlijke trek, bijvoorbeeld door het acculaadstation tegen een buitenmuur te plaatsen, helpen bij het voorkomen dat knalgas zich ophoopt.
Ook is het belangrijk dat vonkvorming wordt voorkomen. Installeer vonkvrije verlichting, schakelaars en armaturen, en een noodstopknop voor het energienet. De kans op vonkvorming stelt daarnaast beperkingen aan de werkzaamheden die in en bij het laadstation plaatsvinden. Slijpen, stoken, roken en open vuur zijn verboden. Verder is het raadzaam om direct zonlicht te voorkomen.
Bij loodzuur accu’s moet na het laden het elektrolytniveau in alle accucellen worden gecontroleerd. Indien nodig moeten de cellen worden bijgevuld met gedemineraliseerd water. Ook hiervoor bestaan diverse handige en veilige werkwijzen. Van centrale vulsystemen tot een vulkar waarmee je langs de truck loopt. Bij het werken met accu’s is het belangrijk om de juiste persoonlijke beschermingsmiddelen te gebruiken, zoals zuurvaste handschoenen, een beschermbril en een zuurbestendig schort.
Een duidelijke instructie vertelt medewerkers verder hoe zij veilig accu’s kunnen laden, bijvullen en reinigen en hoe zij moeten handelen bij ongevallen.
Gezien alle veiligheidsvoorschriften is het logisch dat loodzuur accu’s centraal geladen worden. Dat is anders voor lithium-ion accu’s. Omdat het gesloten, onderhoudsvrije systemen zijn, mag dit type accu ook decentraal worden geladen, bijvoorbeeld dicht bij de kantine of naast het laaddock.
Toch is het ook bij lithium-ion accu’s belangrijk om een veilig laadproces in de gaten te houden. Dit gebeurt al voor een groot deel via het batterij management systeem, maar het kan geen kwaad om ook zelf een oogje in het zeil te houden. Controleer bijvoorbeeld regelmatig de laadkabels op beschadigingen, slijtage of blootliggende draden, en vervang deze indien nodig. Sluit de kabel correct aan en check zo nu en dan het laadproces op eventuele problemen, zoals oververhitting.
Ten slotte is het belangrijk om altijd in de correcte, veilige volgorde te werken: eerst de kabels checken, dan aansluiten en daarna pas de lader starten. Vaak gaat dat laatste automatisch. Na de laadcyclus is de volgorde precies andersom: eerst de lader uitschakelen en dan pas de stekkerverbinding losmaken.