Reachtrucks zijn ideaal voor het transport en de opslag van goederen in hoge magazijnen met smalle gangpaden. Moderne reachtrucks bereiken afzethoogtes van wel 13 meter of meer. Op die hoogtes biedt de uitschuifbare mastconstructie extra stabiliteit, zodat een veilige operatie niet in gevaar komt. De hefcapaciteit van reachtrucks varieert en loopt op tot wel 2,5 ton. Om te komen tot de juiste reachtruckkeuze voor een specifieke inzetsituatie dient echter met meer aspecten rekening te worden gehouden dan enkel met hefhoogte en -capaciteit.
Juist vanwege de inzet in vaak smalle gangpaden is de maatvoering van een reachtruck heel belangrijk. De compactheid en de draaicirkel van een reachtruck zijn medebepalend voor de gangpadbreedte. En daarmee voor het uiteindelijk te realiseren aantal palletplaatsen in een magazijn.
De minimale gangpadbreedte per truck is terug te vinden in de specificaties van de fabrikant en wordt aangeduid met ‘Ast’. Deze Ast-afstand verschilt per merk en type, en is bovendien bepaald op basis van een ‘normale’ inzet. Voor reachtrucks varieert de maat van ongeveer 2,70 meter tot circa 3 meter.
Hierbij geldt: hoe smaller het gangpad, hoe meer vakmanschap vereist is. Zelfs met de meest compacte reachtruck is het immers lastiger manoeuvreren in een smaller gangpad. Is de reachtruckinzet intensiever? Dan is het raadzaam om voor een iets breder gangpad te kiezen. Onnodige schade wordt zo voorkomen, terwijl de productiviteit hoog blijft.
Ook de hefhoogte speelt een rol. Hoe hoger er wordt geheven, hoe breder het gangpad. Bovendien heeft de hefhoogte impact op de hefcapaciteit. Het draagvermogen van de reachtruck neemt af naarmate een last hoger wordt geheven. Of, met andere woorden: het restdraagvermogen op maximale hefhoogte is lager dan het nominale hefvermogen.
Welke accu een reachtruck nodig heeft, hangt af van onder andere de dagelijkse inzetduur en intensiviteit waarmee de truck wordt gebruikt. Maar ook van de energiezuinigheid van rij-, hef- en pompmotor. In de meeste reachtruckinzetten kan worden volstaan met een 48V accu.
Voor situaties waarin met wisselaccu’s wordt gewerkt, is het zinvol om ook de wijze van wisselen mee te nemen in de truckkeuze. Als de loodzuur accu op rollers is geplaatst, kan deze eenvoudig, snel en met minimale inspanning zijdelings worden gewisseld. Binnen enkele minuten is de reachtruck weer inzetbaar.
Naast loodzuur accu’s wordt er tegenwoordig steeds vaker gekozen voor lithium-ion accu’s. De accu’s zijn onderhoudsvrij en kunnen zonder problemen tussentijds worden geladen, zodat een lange inzetbaarheid gewaarborgd is. Bovendien maakt de lithium-ion technologie hogere omslagprestaties mogelijk en wordt vrijwel alle teruggewonnen energie bij het remmen ook daadwerkelijk hergebruikt. De inzetduur van de truck neemt daardoor nog verder toe.
De Jungheinrich ETV 216i is de eerste reachtruck die volledig nieuw is ontworpen rondom een geïntegreerde lithium-ion accu. Naast de genoemde voordelen biedt dit extra winstpunten voor bijvoorbeeld het zicht en de ergonomie.
Dankzij de constructie van een reachtruck – waarbij de bestuurder dwars ten opzichte van de last zit en altijd met de last achter zich rijdt – is volledig vrij zicht tijdens het rijden gewaarborgd. Uiteraard is optimaal zicht ook belangrijk bij het manoeuvreren en tijdens de lasthandling. Denk dan aan goed zicht door en langs de mast. Smalle mastdelen en slim weggewerkte cilinders en hydrauliekslangen helpen het zicht verbeteren.
Een laag chassis aan de mastzijde van de truck en zo weinig mogelijk zicht belemmerende hulpmiddelen dragen eveneens bij aan een goed zicht op de wielarmen en de werkomgeving.
Voor een goed zicht omhoog is het belangrijk dat de spijlen in het beschermdak zo smal mogelijk zijn en onder een ideale zichthoek zijn gepositioneerd. Optioneel kan een reachtruck worden voorzien van een gepantserd panoramadak. In dat geval heeft de bestuurder ook een volledig vrij zicht omhoog.
Goed zicht maakt een veilige inzet mogelijk en draagt bij aan de ergonomie. Andere factoren die bepalend zijn voor de ergonomie van een truck zijn onder andere de cabine, de bediening en voldoende opberg- en aflegmogelijkheden
En dat begint al bij de op- en afstap. Voor een veilige, comfortabele toegang tot de werkplek is een goede op- en afstap onmisbaar. Zo’n goede trede is duidelijk zichtbaar, voldoende diep en breed, voorzien van antislip en netjes afgerond. Extra handgrepen aan bijvoorbeeld de dakstijlen maken het op- en afstappen van de reachtruck nóg veiliger en comfortabeler.
In de cabine zelf verhogen een comfortabele, instelbare stoel, voldoende bewegingsruimte en een intuïtieve, verstelbare bediening de ergonomie. Voor reachtrucks zijn er verschillende bedieningsconcepten. Jungheinrich biedt de reachtrucks aan met soloPILOT of met de optionele multiPILOT. Beide concepten staan garant voor een nauwkeurige, fijngevoelige en voorspelbare bediening.
Reachtrucks zijn steeds vaker voorzien van digitale hulpmiddelen, die het werk vereenvoudigen. Vooral camera’s worden veel gebruikt, omdat goederen op grote hoogte worden in- en uitgeslagen. Een extra paar ogen komt dan goed van pas.
Er zijn nog meer assistentiesystemen die de chauffeur helpen, de productiviteit verhogen of zorgen voor meer veiligheid:
curveCONTROL - verlaagt automatisch de rijsnelheid in bochten
positionCONTROL - werkt als intelligente hefhoogtevoorkeuze en toont continu de actuele hefhoogte.
operationCONTROL - waarschuwt bij overbelading en overschrijding van het restdraagvermogen
driveCONTROL- zorgt ervoor dat de rijsnelheid bij geheven vorken en een automatische daalafslag voorkomt dat schade ontstaat, doordat de vorken of goederen op de wielarmen worden afgezet.
Bekijk ons actuele aanbod aan nieuwe reachtrucks, gebruikte reachtrucks en huur reachtrucks. Wilt u een persoonlijk advies over welke reachtruck het beste bij uw situatie past? Neem dam contact met ons op.