Sauer GmbH & Co. KG ontwikkelt en produceert flessen en verpakkingen voor onder andere de cosmetica-, chemische, farmaceutische en levensmiddelenindustrie. Het portfolio omvat ook technische onderdelen zoals autostoeltjes.
Jungheinrich realiseerde een integrale oplossing met een 130 m lang, 23,5 m breed en 38 m hoog silo-bouw magazijn. De constructie bevat stellingen voor dubbeldiepe opslag, conveyors met een centreerstation, een palletdubbelaar en etiketteerder, brandbeveiligingshekken, een laaddock en drie automatische magazijnkranen met telescoopvorken.
Ook de benodigde software en IT, bestaande uit het besturingssysteem en het WMS met een geïntegreerde material flow controller, zijn gerealiseerd door Jungheinrich. Het WMS stuurt alle logistieke processen in de fabriek aan en stelt Sauer in staat om verschillende productiebatches te beheren.
De bouw van het automatische magazijn hing samen met een groeiende productie en de daarmee samenhangende, benodigde uitbreiding van de truckvloot van de logistieke dienstverlener. De nieuwe intralogistiek is door Jungheinrich speciaal ontworpen voor de automatische opslag van gereed product en de levering van volle pallets. Het doel voor Jungheinrich als system integrator was een economische oplossing creëren met snelle toegang tot de goederen, een laag foutenpercentage en een hoge benuttingsgraad van de ruimte.
"Voordat de gepalletiseerde producten worden opgeslagen, vervoeren conveyors de pallet naar een centreerstation. Een palletwikkelaar pakt de pallet vervolgens in en voert een contourcontrole uit. Vervolgens worden de pallets door de conveyors naar het automatische hoogbouwmagazijn gebracht. Het magazijn heeft drie gangpaden en telt meer dan 25.500 palletplaatsen, verdeeld over elf liggerniveaus. Er wordt dubbeldiep opgeslagen. Het Jungheinrich WMS geeft de magazijnkranen opdracht de pallets te plaatsen op de voorste of achterste palletplaats. De telescoopvorken van de magazijnkranen kunnen slechts één pallet tegelijk opnemen, want dit type magazijnkraan werkt efficiënter dan een kraan die twee pallets tegelijkertijd kan opnemen. Kranen die twee pallets mee kunnen nemen, moeten immers zijn uitgerust met een sterkere of een dubbele hefmast. Bij de uitslag worden de pallets op afnamebanden geplaatst. Van daaruit gaan ze verder over op al eerder aangelegde conveyors, waar ze gedeeltelijk aan de voorzijde en aan de zijkant worden geëtiketteerd. Dit wordt gevolgd door een palletdubbelaar die twee pallets op elkaar stapelt. Een shuttle levert de pallets op rollenbanen af, die de afdeling Expeditie bevoorraadt.
"Het voordeel van dit logistieke systeem ligt hoofdzakelijk in de hoge omslag. De magazijnkranen met telescoopvorken en de shuttle zorgen ervoor dat de pallets sneller bij de afdeling Expeditie komen. Voor de logistiek dienstverlener is een extra pluspunt dat het onderhoud volledig door Jungheinrich zelf wordt verzorgd," zegt Norbert Manger die als projectmanager van Jungheinrich verantwoordelijk was voor de realisatie van het magazijn. Daarnaast wijst Sauer op de korte bouwperiode, de goede prijs-kwaliteitverhouding en de goede uptime van het systeem. Bovendien is het gebruiksvriendelijk, zelfs voor nieuwe medewerkers. Sauer heeft de mogelijkheid om het hoogbouwmagazijn, dat al op drieploegendienst berekend is, met nog een gangpad uit te breiden.